Denne modellen av Stein Ludvigsen kan være klargjørende når skolen skal diskutere sin pedagogiske praksis og IKT:
Klasserommet som læringsmiljø
”Tradisjonelle klasserom” | ”Konstruktivistisk Klasserom” | ”Klasserommet som Læringsfellesskap” |
Tett relasjon til pensum | Tett relasjon til elevenes forkunnskaper | Tett relasjon til elevenes kulturelle bakgrunn og forkunnskaper |
Formidling av informasjon | Bearbeiding av forestillinger i forhold til en gitt representasjon | Bearbeiding av forestillinger av forhold til lokale diskurser |
Aktivitetene tett relatert til lærebøker og arbeidsbøker | Aktivitetene tett relatert til primære kilder og materiale som kan manipuleres | Aktivitetene tett relatert til materiale som konstrueres av elevene selv og materiell som kan manipuleres |
Lærerstyrt undervisning | Aktivitetsorientert undervisning | Problem- og aktivitetsorientert undervisning |
Bredde og fragmentering | Dybde og integrasjon av tema og begreper | Dybde og integrasjon av tema og begreper |
Rett svar | Resonnering av begreper | Resonnering av begreper i ulike læringsfellesskap |
Individuelt arbeid | Individuelt arbeid | Systematisk arbeid i grupper |
Prøver med vekt på gjengivelse | Tester med vekt på adekvat forståelse | Prosjektfremleggelser og portefølje |
PC som ressurs. Drill og øvelser | Støtte for individuell konstruksjon av kunnskap | Tilgang til informasjon som må omformes ved refleksjon i læringsfellesskap |
Mange lærere jeg har snakket med "gått på trynet" ved innføring av digitale mapper og porteføljer. Grunnen til dette kan være at de har styrt etter et "tradisjonelt klasserom" med lærerstyrt undervisning tett knyttet opp mot pensum. Dette er et eksempel på hvordan pedagogisk praksis "styrer" oss i hverdagen - og at refleksjon rundt implementering IKT og pedagogisk praksis går hånd i hånd.
Referanser: Ludvigsen, S (2000) Informasjons- og kommunikasjonsteknologi, læring i klasserommet. (Kompendiet s. 120)
Den grunnleggende læringssynet til hver enklet bli forstyrret av tankene om hvordan vi "overlever" undervisningen i store grupper, vurderingsarbeidet av mange elever, hva vi kan forvente av elevene på de ulike trinn osv. Mange velger nok det mest trygge, ta saken i egne hender og beholde kontrollen.
SvarSlettMEN skal en se klasserommet som et lærende felleskap der IKT skal være et verktøy for å fremme dette må vi få kontroll på IKTèn. Og hvordan får lærere kontroll på den?
Vi må kanskje; kunne begynne å ta ibruk det vi allerede kan, vi må tørre å prøve, vi må ha de tekniske tingene lett tilgjengelige, vi må ha tro på metodene, vi må være bevisst på våre valg....og vi må kunne se oss rundt og lære av andre.
Men som skoleleder - hvordan kan vi være med å sette igang bevisstgjøringen?
Ja, det hjelper ikke å bare sette strøm på klasserommet - bruk av digitale hjelpemidler krever et nytt tankesett for å lykkes fullt ut. Det vet vi jo, men det er fort gjort å "gå på trynet" likevel - hvordan unngå dette i praksis? Hvordan kommer vi til "klasserommet som læringsfellesskap"?
SvarSlettSjøl lioker jeg Sten Ludvigsens artikkel godt. Synes den systematiserer noen grunnleggende forskjeller i tilnærming til bruk av teknologien. hvordan stemmer hans konklusjoner med dine erfaringer? Og en ting til: har det læringsfellesskapet som dere er en del av her noen overføringsverdi til skolen?
SvarSlettHar lest i Otnes sin bok i kveld, der eksemplene tar utgangspunkt i ungdomstrinn og vgs. Blogg er drøfet, og jeg gjorde meg noen tanker om hvordan en kunne fått til noe slikt på f.eks 7.trinn ved vår skole. Vi kan legge til et FORUM inne på vår LMS, der elevene deler og kommenterer. Som en øving. Er nesten litt redd elevene ikke har nettvett nok enda jeg til å "legge til rette" for blogg fra skolens side. Om en kan si det på den måten....Da er LMSèn litt mer under kontroll synes jeg!
SvarSlett