søndag 6. november 2011

"Smådrypp"

Innledningene under Larende nettverkssamlingene som jeg referete til i siste innlegg, startet alltid med "smådrypp". Da måtte skolene legge frem eksepler på gode nettsider, program o.l. Disse såmdryppene tok vi med og innførte på egen skole.

Sist onsdag ble det lagt opp til litt smådrypp i fellestid.  Her viste jeg hvordan jeg rippet lydfiler fra engelskleksa og la filen ut på LMSèn vår. Trykk på denne linken og hør lydfilen. Slik kan elever og foreldre bruke lydfilen som støtte når det skal jobbe med engelsk hjemme.
     Et program som er blitt vist er Audacity. Dette er et gratis lyd- og inn/avspillingsprogram som enkelt kan lastes ned.  Jeg bruker programmet til bl.a  i vurderingsarbeidet og elevene bruker det til egenvurdering. Her kan dere høre en elev som leste inn teksten som skal brukes til vurdering i engelsk muntlig: Engelsk tekst.

Det som er bra er at to lærere tok kontakt med meg på torsdag og fortalte at de hadde rippet lydfiler og lagt filene ut på LMS`en.

Konklusjon: smådrypp fungerer i praksis!!

5 kommentarer:

  1. Wow wow - hold dette varmt sier jeg bare!

    Vi spurte elevene på 7.trinn om de brukte filene som støtte når de leste lekser hjemme? (Filene hadde ligget ute en uke) Det var det ingen som gjorde. Så her har læreren en jobb å gjøre i å bevisstgjøre elevene på læringseffekten ved bruk av ressurser på LMS!

    Elevene på 5.trinn derimot Bjørn - de bruker dette som god støtte ;-)

    SvarSlett
  2. Tror Nina må bruke deg Bjørn som en av sine medsammensvorne i kampen med å implementere IKT på Åndalsnes barneskole! Lykke til!

    SvarSlett
  3. Utmerket, Bjørn! SEr fram til fortesettelsen, og - om mulig? - enda flere drypp!

    SvarSlett
  4. Takk for et godt "drypp", Bjørn!
    Dette skal jeg ta med meg, og prøve på mine lærere neste gang vi har smådrypp!

    Har samme erfaring som dere etter at vi startet å ha smådrypp i fellestiden, vi får flere og flere lærere med oss på å prøve ut ting (de lærer av hverandre)!

    Det er også flere som nå har tatt smartboardene i bruk :)

    SvarSlett
  5. Ja, små "drypp" fungerer ofte bra. Jeg har tro på en modell der de ivrige trekker med seg de andre på denne måten. De ivrigste tar med seg påfyll fra kurs og andre arenaer, og sprer dette på skolen på dette viset. Det kan fungere bra!

    SvarSlett